EN
Back to top hospitalsofiamed.bg

Д-р Мариана Ардалиева, УМБАЛ Софиямед: Как умните устройства често пречат на детското развитие

Дигиталният детокс е в основата на „лечението“ на „виртуалният аутизъм“


в. 24 часа
27.06.2025 г.

 

- Д-р Ардалиева, все повече съвременни интересуващи родители се насочват самостоятелно към изследвания с цел да проверят дали по-емоционалните изблици на детето им са свързани с неврологично заболяване. Какви са вашите наблюдения от практиката? Търсят ли ви често родители на деца с искане за провеждане на изследването – електроенцефалография (ЕЕГ)?

Да, често посещават кабинета родители на деца с подобни проблеми. Прави впечатление, че съвременните родители са загрижени, добре информирани и обръщат активно внимание на развитието на детето от най-ранна възраст. По-голямата част от тях са насочени за ЕЕГ след преглед от личен лекар или педиатър, поради възникнало съмнение за дисхармонично развитие, нарушения в поведението, съня, епилептични пристъпи и др. По-рядко идват родители с деца, без предварителен преглед или насоченост, с молба за провеждане на изследването и изключване на неврологично заболяване.  Не всяка промяна в поведението и емоциите е признак на заболяване, но разбирам желанието на родителите да бъдат спокойни и да потърсят професионално мнение.

 

  

Каква е разликата между ЕЕГ при деца и възрастни и какви специфики трябва да се вземат предвид?

Детският мозък е в процес на развитие и електрическата му активност е различна от тази на възрастните. Активността се променя заедно с развитието и съзряването на структурата и функцията на мозъка. Промените са особено бързи и значителни след раждането до 1 годишна възраст. Характеристиките и особеностите на  ЕЕГ находката за всяка възраст  изискват опит и добро познаване, за да не се интерпретират нормални за възрастта промени като болестни.  

На второ място, но не по-малко важно за правилното изпълнение на процедурата, е техническото оборудване и принадлежности, предназначени за детската възраст. Това включва електродни шапки с различен размер за всяка възраст, различен подход към детето отново в зависимост от възрастта, опит и квалификация за работа с деца на изпълняващия изследването. За успешно провеждане на изследването при децата е много важно да се създаде спокойна и приятелска атмосфера.

Тези две обстоятелства са причината електроенцефалография на деца да се прави на толкова малко маста. Щастлива съм, че в ДКЦ „Софиямед“ – Люлин ни е подсигурено всичко необходимо, за да имаме възможност да провеждаме изследването спокойно и да сме в помощ на всички, които са се обърнали към нас.

 

Кога се налага да се проведе ЕЕГ изследване при деца?

Безспорно основно показание за провеждане на ЕЕГ е съмнението за епилепсия, като това е методът и за диагностициране, и за проследяване на ефекта от започната терапия. 

Електроенцефалографията може също да идентифицира причините за други проблеми, като нарушения на съня и промени в поведението, други видове припадъци, необяснима загуба на съзнание, фебрилни гърчове, нарушения в развитието, главоболие и др. Понякога се използва за оценка на мозъчната активност след травма на главата, възпалителни и съдови заболявания на мозъка, тумори на главен мозък. Също така, се използва за проследяване на лечението при деца с вече установени неврологични заболявания.

 

Каква е минималната възраст, на която може да бъде проведено изследването при деца и как се подготвят различните възрасти (бебе, дете в предучилищна възраст, тийнейджър) за процедурата?

При наличие на показания изследването се провежда във всяка възраст, включително и във възрастта на новороденото.

А самата подготовка зависи от възрастта на детето.  В кърмаческа възраст често е най-удачно изследването да се направи по време на сън. Затова препоръчвам на пациентите да съобразят записването на час с режима на сън на бебето.  При малки деца, които могат да слушат и разбират, е важно да се обясни какво ще се случи на прост и разбираем език. Аз лично препоръчвам родителят да носи любима книжка или играчка на детето, така че заедно да осигурим комфорт, спокойствие и минимална двигателна активност на детето по време на изследването.  При тийнейджърите също е необходимо да им бъде разяснено предварително естеството на изследването и  да се уверим, че се чувстват комфортно. За всички важи изискването за измиване на косата вечерта преди процедурата, косата да бъде чиста и суха по време на изследването, без да са нанасяни каквито да са стилизиращи продукти. За по-големите деца, в тийнейджърска възраст, е важно да бъдат предупредени да не приемат кофеинсъдържащи и възбуждащи храни и напитки 8-12 часа преди изследването.

 

Колко време продължава и как протича самата процедура? Има ли противопоказания за провеждането му?

Продължителността е различна в зависимост от симптомите на детето. Най-често е със средна продължителност 30-40 мин. при извършване на ЕЕГ в будно състояние. При необходимост от провеждане на изследването в сън ( напр. при деца с епилептични пристъпи по време на сън) продължителността може да е 60 и повече минути.  На главата на детето се поставя специална шапка с електроди (малки метални дискове), които улавят електрическата активност на мозъчните неврони. Електрическите сигнали от мозъка се преобразуват във вълнообразни линии на екрана на компютъра. Изследването е напълно безболезнено и безопасно. Противопоказанията са много редки, обикновено са свързани с кожни проблеми на скалпа.

 

Каква е ролята на ЕЕГ при проследяване на лечението на деца с неврологични заболявания? Колко често трябва да се провежда изследването?

Електроенцефалографията е основен инструмент за проследяване на ефекта от лечението при деца с епилепсия, както и с други неврологични проблеми. Честотата на изследванията се определя индивидуално от лекуващия лекар, в зависимост от състоянието на детето и отговора към провежданата терапия.

 

Ако проведеното изследване не докаже медицинска диагноза в такива случаи, работите ли в колаборация с детски психолози, ерготерапевти и други немедицински специалисти?

Разбира се, ценя мнението на всички колеги, както и работата в екип. Ако неврологичният преглед или ЕЕГ не докажат конкретен проблем, но детето има затруднения в една или повече сфери на развитие, е от изключителна важност да бъде консултирано от психолог, логопед, ерготерапевт или друг специалист, за да се осигури комплексна грижа и подход в решаването на конкретния проблем.

 

Можете ли да споделите информация от последни изследвания и Ваши наблюдения при резултатите на децата, които прекарват много време с устройства и пред екрани?

Има все повече данни, че прекомерното време пред екрани може да повлияе на детския мозък и да доведе до нарушения във всяка една от сферите на развитие – говор, социална комуникация, емоции, сън и т.н. В практиката си забелязвам, че децата, които прекарват много време пред телефони, таблети или компютри, често имат проблеми със съня, концентрацията, вниманието и емоционалната регулация. Важно е да се намери баланс и да се осигури достатъчно време за игра навън, физическа активност и социални контакти. Особено рискова за вредните влияния на екранните устройства е най-малката възраст 0-4 години. За първи път през 2018 година, благодарение на работата на един румънски психолог, Мариус Теодор Замфир, се заговори за т.нар. „виртуален аутизъм“. Проучването му разкрива, че деца до 3-годишна възраст, които прекарват повече от четири часа дневно пред екрана, проявяват симптоми, подобни на тези при истинския аутизъм – забавяне в говорното развитие, загуба на очен контакт, нежелания за комуникация и игра с връстници и т.н.  Причината е, че мозъкът на бебето и малкото дете не е подготвен да се справи с прекомерната стимулация от устройствата, на която е изложен. Затова и Световната здравна организация (СЗО) изготви препоръки за екранно време за всяка възраст. За децата под 2-годишна възраст се препоръчва на да НЕ прекарват време пред екрана, а за децата на възраст между 2 и 4 години времето пред екрани да не е повече от 1 час на ден. Вместо да забавляват децата си с модерните устройства родителите могат да им четат, да разказват истории или да пеят. Като цяло, колкото повече време децата прекарват с възрастни, толкова по-добре. Осъзнавам, че всичко това звучи плашещо, но добрата новина е, че т.нар. „виртуален аутизъм“ е напълно обратимо и лечимо състояние и основното лечение е дигитален детокс, физическа активност и възпитание.

 

*Изследването – електроенцефалография (ЕЕГ) на деца се провежда в ДКЦ "Софимед" – Люлин (бул. Джавахарлал Неру 23) и се осъществява с предварително записване. Час можете да запишете на тел. 02 465 0003 или през платформата Superdoc.bg

 

 

Визитка:

Д-р Мариана Ардалиева завършва медицина през 2004г. в МУ София.

От 2007 г. до 2019г. работи в интензивното отделение на Университетската специализирана болница за лечение на детски болести "Проф. Иван Митев" в София.

През 2010 г. придобива специалност детски болести, а от 2018г. и втора специалност - детска неврология.

Част е от екипа на Детско отделение на УМБАЛ "Софиямед" от септември 2020г.